23.04.2025 – Kvůli pokračující stavbě protipovodňového uzávěru, která začala už na konci roku 2023 budováním jeho břehové části, byl od začátku loňského listopadu přerušen lodní provoz v plavebním kanále Troja a od konce stejného měsíce byl kanál bez vody. Ta se z úterý na středu 23. dubna vrátila, kanál je znovu napuštěn a vše je připraveno k obnovení plavby. Práce pro městskou firmu Pražská vodohospodářská společnost provedlo sdružení společností Strabag a Strabag Water. Předpokládané náklady stavby byly na počátku vyčísleny na asi 163 milionů korun.

V průběhu odstávky plavby a vypuštění plavebního kanálu byla postupně provedena železobetonová spodní stavba ve dně kanálu mezi břehovými křídly a do ní osazena pohyblivá hradicí konstrukce, dvoudílná ocelová klapka o šířce 22,5 metru.

„Po zkompletování celé technologie a provedení suchých a následně mokrých zkoušek, bylo odstraněno provizorní přehrazení. Posledním a závěrečným krokem byla takzvaná mokrá zkouška vlastní klapky, zahrnující mimo jiné její sklopení. Řízeně byl plavební kanál napuštěn mezi uzávěrem a plavebními komorami Podbaba,“ uvedla PVS.

Zkouška byla zahájena v úterý 22. dubna dopoledne a ukončena ve středu před polednem. Nyní je vše připraveno k obnovení plavby.

Hradící klapka Troja v uzávěru bude za normálních průtoků ve Vltavě sklopena na dně plavebního kanálu a nebude nijak omezovat plavbu v obou směrech. V případě povodní umožní uzávěr plné otevření plavebních komor a průtok plavebním kanálem výrazně přispěje ke snížení hladiny velkých povodňových průtoků v Trojské kotlině.

Po jejich opadnutí následně zdvižená klapka uzávěru umožní revizi plavebních komor, jejich eventuální vyčištění od naplavených nánosů a po zpětném uzavření komorových vrat, bude následovat uvedení celé soustavy do normálního provozního režimu.

Kanál a dokončovací práce

Celkové dokončení stavby je plánováno na konec letošního září. Zbývají jen dokončovací práce na obou březích plavebního kanálu, v ulici Za Elektrárnou a na pravém břehu Císařského ostrova.

Potom bude uzávěr připraven k předání provozovateli a stane se plnohodnotnou součástí protipovodňových opatřeních na území hlavního města. To bude znamenat především významné zlepšení průchodu velkých vod v Trojské kotlině a tím vyšší ochranu přilehlých území, informovala PVS.

Uzávěr plavebního kanálu Troja je součástí kompenzačních opatření vyvolaných realizací Nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. Ta ovlivnila odtokové poměry v Trojské kotlině při průtoku velkých vod.

„Jde o další součást protipovodňových opatření, která budou chránit Prahu a klíčovou infrastrukturu,“ uvedl radní pro infrastrukturu Michal Hroza.

Po vypuštění vody ze dna plavebního kanálu bylo odloveno a do toku Vltavy přemístěno několik desítek ryb. Sbírán byl také invazivní rak pruhovaný, aby byl ochráněn místní ekosystém.

Součástí stavby uzávěru byla i ochrana živočichů, kteří mohli být vypuštěním kanálu ohroženi. Podařilo se najít a přemístit celkem 3 114 jedinců velevruba malířského.

Mlž, jehož jeho skořápka byla v minulosti používána jako nádoba pro barvy uměleckých malířů. Obývá vodní toky od potoků až po řeky, kanály, odstavná ramena a tůně, vodní nádrže, pískovny. V Česku je zařazen mezi kriticky ohrožené druhy, i když se dle AOPK ČR vyskytuje na řadě míst.

Zdroj: https://www.prazskypatriot.cz/do-kanalu-v-troji-se-po-peti-mesicich-vratila-voda-obnoveni-plavby-bude-nasledovat/

Kategorie: Média

Facebook
Twitter
Instagram