11.09.2025 – Ve středu se na staveništi Dvoreckého mostu, který spojí Smíchov s Podolím, konala prohlídka finální fáze stavby, kdy je již možné přejít z jednoho břehu na druhý. Práce začaly v roce 2022 a počítá se s tím, že na jaře příštího roku by mohlo být hotovo. I tuto stavbu ale provázely komplikace, první tramvaje tady již měly jezdit.
Most nebude sloužit automobilům, povede po něm tramvajová trať a využívat ho budou rovněž autobusy, cyklisté a pěší. Jediné automobily, které po něm budou moci přejet, budou ty záchranných složek.
Celý most budou zdobit umělecká díla, díky kterým bude podle slov primátora Bohuslava Svobody (ODS) nejen architektonickým, ale také uměleckým skvostem.
Akce se zúčastnil pražský primátor Bohuslav Svoboda, náměstek pro oblast kultury Jiří Pospíšil (TOP 09) a dopravy Zdeněk Hřib (Piráti), radní pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09), architekt Radek Šíma či sochař Krištof Kintera. Právě díla Krištofa Kintery ozdobí celý most: sochy a další objekty, které pracují se světlem a zvukem. Mělo by zde vzniknout zhruba 150 speciálních světelných lamp, které budou doplněny o další plastiky.
Propojení dvou břehu v těchto místech chybělo
„Most je v místech, kde propojení chybělo, levý a pravý břeh potřebují napojení, aby se lidé mohli snáz dostat na druhou stranu. Na tomto mostě mě doslova fascinuje, že se při jeho výstavbě myslí na estetiku věci. Předpokládá se, že celý most bude nejen architektonickým skvostem, ale také uměleckým skvostem. Sochy a všechny obrazy budou celý most dokreslovat. Je to věc, která se ve světě nyní hodně nosí a byl skutečně čas, aby Praha tento moderní trend také dodržela. I za cenu toho, že most je dražší o věc, která je jen krásná a kromě hezkého pohledu není nijak funkční,“ uvedl na místě Svoboda. Také prý doufá, že se most nejen pro svoji krásu stane jednou z cest, kterou Pražané budou užívat. A že to bude lidsky nejfrekventovanější most, který bude atraktivním nejen pro Pražany, ale i pro turisty.
„Našim cílem je diverzifikovat cestovní ruch a do budoucna v Praze nabídnout i jiná místa, než je pouze centrum Prahy, které je přeplněné. Turisté se valí Starým Městem a my jim chceme nabídnout i jiné lokality. A tato lokalita bude v průběhu příštího roku dalším magnetem pro turisty. Z centra půjde část turistů na Vyšehrad a já doufám, že z Vyšehradu dorazí část i sem,“ zmínil Jiří Pospíšil.
Speciální podmostí
Podle Michala Hrozy není krásný jen samotným návrhem, ale i tím, jakým způsobem bude zacházeno s okolím. „Práce s veřejným prostředím je pro nás důležitá. Je to stavba, kterou stavíme pro mnoho generací po nás, je důležité, aby most i jeho okolí fungoval v celé své kráse co nejdéle,“ zmínil.
„Most se stane bezpečným prostorem pro cyklisty a chodce. Nový prostor dostanou i řidiči aut, ten vznikne na nedalekém Barrandovském mostě, jelikož tam ubude autobusů,“ uvedl na stavbě Hřib.
Vedoucí projektu Petr Koukolík z Metrostavu TBR zmínil, že dělníci ještě musí pracovat například na instalaci izolačních vrstev. Dále pak pevné jízdní dráze s kolejemi, na trakčním vedení či na zábradlí. Práce budou probíhat i v okolí mostu.
Celá stavba má vyjít přibližně na 1,45 miliardy korun.
Zdroj: https://www.prahain.cz/doprava/prazsti-politici-obdivovali-rozestaveny-dvorecky-most-24643.html