10.09.2025 – Konstrukce nového Dvoreckého mostu v Praze, který má propojit smíchovský a podolský břeh Vltavy, je hotová. Most by měl být otevřen v prvním čtvrtletí příštího roku, dodělat je potřeba ještě například jeho povrch, tramvajové koleje s trakcí, izolace nebo zpřístupnění některých částí pro chodce. Most budou zdobit umělecké plastiky či speciální lampy. Novinářům to při obhlídce mostu řekli zástupci Prahy. Stavba mostu vyjde na přibližně 1,45 miliardy korun.

Práce na novém mostě mezi Podolím a Zlíchovem i v jeho bezprostředním okolí intenzivně pokračují. Most už je možné přejít pěšky z jedné strany na druhou. Jeho zprovoznění pro MHD, cyklisty i chodce je naplánované na první kvartál roku 2026. Úplné dokončení díla, včetně informačního centra a multifunkční arény s uměleckou instalací, se pak předpokládá zhruba o půl roku později.

„Tato nová infrastrukturní stavba bude i významným magnetem pro milovníky umění a pro turisty. Most do budoucna bude sehrávat klíčovou roli z hlediska prezentace pražské kultury a z hlediska pražského cestovního ruchu. Světelná zahrada Krištofa Kintery bude svým rozsahem a velikostí ojedinělé umělecké dílo nejen v České republice, ale i v zahraničí, které nebude atraktivní jen pro Pražany, ale i pro turisty,“ uvedl Jiří Pospíšil (TOP 09), náměstek primátora Prahy pro oblast kultury.

Aktuální stav

V současné době už je kompletně zabetonovaná nosná konstrukce a jsou zainjektovány předpínací kabely. Z obou stran mostu je také rozpracována pevná jízdní dráha tramvajové trati, zároveň na mostě aktuálně pokračují izolační práce, včetně přípravy povrchů, předmontáž mostní kolejové dilatace na smíchovské straně. Dále příprava na odbednění a převoz podpůrné konstrukce pole číslo 6 nebo instalace odvodnění a kabelových drah v komoře mostu.

„Oceňuji fakt, že se okolí mostu nestane zaneřáděnou, neudržovanou lokalitou, ale že podmostí bude využito pro umístění kvalitního a hodnotného díla pana Krištofa Kintery,“ doplnill radní pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09).

V okolí mostní konstrukce se nyní stavební firma zaměřuje na dokončovací práce na informačním centru a na stavbu multifunkční arény u podolského břehu. Dále pokračuje montáž ocelové lávky na smíchovské straně i zásypy kolem ulice Na Zlíchově.

V předchozí fázi stavby se už podařilo dokončení mostovky, osazení kolejového souvrství tramvajové tratě zhruba na 50 procentech mostu a v předpolích mostu byly částečně instalovány inženýrské sítě, odvodnění, chodníky, trakční stožáry a stožáry veřejného osvětlení. 

Vůbec nejnáročnější na celém projektu je tvarová složitost konstrukce, komplikované vyztužení betonářskou výztuží a ukládka předpínacích kabelů. Velmi složité zde byly i geologické podmínky při založení mostu, logistika výstavby nebo zásobování stavby.

Do zprovoznění mostu musí být dokončena izolace, montáž antivibrační rohože a výstavba tramvajové trati nebo osazení trakčních stožárů. V plánu je také osazení zábradlí, včetně osvětlení mostu, uložení živičných povrchů, osazení mostních a kolejových dilatací mostu, montáž odvodnění mostu a instalace inženýrských sítí v komoře mostu.

Nutné bude také ještě dokončit předpolí mostu, které zahrnuje instalaci inženýrských sítí, komunikací, chodníků, schodišť, zábradlí. Zároveň také provést sadové úpravy a terénní úpravy pod mostem nebo namontovat oplocení.

Pojemnování

Na dokončení pak čeká také ocelová lávka, informační centrum a multifunkční arena. Zde se v současnosti už nachází zakrytá socha Heavy Head Boy od umělce Krištofa Kintery. Veškeré okolní objekty, včetně osazení zbývajících architektonických a výtvarných děl, by pak měly být dokončeny v průběhu třetího čtvrtletí 2026.

Stavbu má na starosti sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most. „V současné době na stavbě působí kolem osmi desítek dělníků a dvacítka techniků. Přestože se dílo blíží do závěrečné fáze, práce je stále velmi mnoho včetně souvisejících objektů v okolí mostu a pod mostem a bohužel nám některé činnosti spadají do klimaticky nevhodného období,“ dodal Petr Koukolík, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav TBR, která je lídrem sdružení zhotovitelů.

 Most by se po dokončení měl jmenovat buď Dvorecký, nebo Anežky České. Tyto dva názvy doporučila místopisná komise s tím, že se kloní spíše k názvu Dvorecký. Hřib naopak preferuje název Anežčin. O pojmenování by podle dřívějších Hřibových vyjádření nakonec mohli rozhodovat Pražané.

Zdroj: https://www.prazskypatriot.cz/konstrukce-je-hotova-dvorecky-most-ma-byt-zprovoznen-v-prvnim-ctvrtleti-pristiho-roku

Kategorie: Média

Facebook
Twitter
Instagram