06.06.2025 – V Praze má být do roku 2026 dalších tisíc nabíjecích stožárů pro elektromobily. Jenom letos se jejich počet zvýšil o sedmdesát. Zatím ale nejsou ve všech městských částech.

Metropolí se prohání už 12 299 elektromobilů, zaregistrováno je jich ve městě devět tisíc. Podle dat Centra dopravního průzkumu je to s velkým náskokem nejvíce v republice. Ve Středočeském kraji, který obsadil druhou příčku, jezdí 4 929 elektroaut.

Praha chce ke stávajícím více než sedmi stovkám nabíječek přidat další. Firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) na tom spolupracuje s Pražskou energetikou (PRE). Nabíječky instalují na sloupy veřejného osvětlení.

VÍCE CHYTRÝCH MĚSTSKÝCH LAMP

THMP začala takzvané EVR stožáry, které nejenže svítí, ale i nabíjejí, stavět v roce 2021.

„Do konce roku 2023 jsme dokončili přípravu více než 200 EVR stožárů a k tomu jsme obnovili a zmodernizovali zhruba 650 dalších stožárů veřejného osvětlení v ulicích, kde se tato infrastruktura budovala. Jde například o lokality Kobylisy, Bohnice, Spořilov, Velká Ohrada nebo Háje,“ upřesnil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek, co se dosud podařilo.

„Realizace projektu je naplánována do roku 2026, kdy mají THMP dokončit více než 1 000takzvaných EVR stožárů připravených pro jednoduchou instalaci pomalých nabíjecích stanic, vždy pro dva elektromobily. Násobeno dvěma nabíjecími body na každé nabíjecí stanici to reprezentuje více než 2 000 nabíjecích míst,“ představil plány radní pro oblast infrastruktury Michal Hroza.

V následujících dvou letech má podle člena představenstva společnosti THMP Michala Fišera přibýt 154 nových dobíjecích stanic vprůběhu následujících dvou let.

Bude to stát 15 miliard korun. Podle Fišera z velké části přispěje ministerstvo dopravy díky dotačnímu programu, který má za cíl zlepšit dopravní dostupnost v tuzemsku.

V posledních měsících se podařilo zprovoznit několik desítek nabíječek. Městská firma THMP v březnu přidala 50 dobíjecích stanic a PRE instalovala 34 nabíječek.

NEJČASTĚJŠÍ NABÍJECÍ DESTINACE

Nabíječky zatím ale nejsou ve všech městských částech Prahy. Jejich mapa se dá najít na webu prahanabiji.cz. Nejvíce jsou pokryté Vinohrady. Nabíjet lze i na Černém Mostě, Petřinách, v Hájích, ve Vršovicích a Kobylisích.

„Je kladen důraz na to, aby obyvatelé měli dobíjecí stanici k dispozici v docházkové vzdálenosti, což zajistí dostupnost pro všechny, kteří si elektromobil pořídili nebo o něm uvažují,“ zdůraznil starosta městské části Praha 14 Jiří Zajac.

Kde Pražané své elektrické vozy nejčastěji napájejí? „Nejvyšší spotřebu za leden, únor a březen 2024 zaznamenala dobíjecí lokalita Vločka Power Pankrác, kde zákazníci odebrali 77 MWh elektrické energie, následovala lokalita v OC Chodov se 42 MWh a stejného výsledku dosáhla i lokalita u Hornbachu ve Velké Chuchli,“ uvedl tiskový mluvčí PRE Karel Hanzelka. Nabíjení elektromobilů zabare nejméně dvě hodiny, někdy až 12.

Libor Hladík, který vede sekci E-mobility v PRE, podotkl, že celorepublikově zájem o bateriové vozy roste. „Česká republika se opět posunula v počtu veřejných dobíjecích bodů, kterých je dnes okolo sedmi tisíc, což nás v rámci zemí Evropské unie stále řadí na 14. místo. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak připadá přibližně šest čistě bateriových elektromobilů,“ přiblížil Hladík.

Zdroj: tištěná příloha MF DNES

Kategorie: Média

Facebook
Twitter
Instagram